Waarom je aandacht moet besteden aan candidate experience

Je moet natuurlijk helemaal niks. Maar in deze blog vertel ik 5 redenen waarom het toch best handig en verstandig is om de candidate experience mee te nemen in jouw recruitmentplan.

Maar eerst; wat is candidate experience precies?            

In het kort: Candidate experience is de totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie. Hierin doorloopt een potentiële kandidaat verschillende fases. Dit begint al wanneer de kandidaat voor het eerst met de organisatie in aanraking komt, dit kan zijn via de website, social media, een billboard op straat. Elk touch point hierna behoort tot één van de verdere fases die een kandidaat doorloopt voor en tijdens een sollicitatieproces (hierover later mee).

Het belangrijkste is dat als je je candidate experience goed inricht, kandidaten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. En dat kan handig zijn omdat:

  1. Er een krapte is op de arbeidsmarkt

Je hoort nu vast niks nieuws, kandidaten hebben het op dit moment voor een groot deel voor het kiezen. Dus het is eigenlijk heel simpel, als de kandidaat een slechte ervaring heeft met jouw organisatie, dan kiezen ze er zeker niet voor om te reageren op jouw vacature. En die vacature die moet ingevuld worden, toch?

  1. Een positieve ervaring kan een kandidaat net over de streep trekken.

Kandidaten hebben het voor het uitkiezen, dus ze hebben misschien wel meerdere gesprekken lopen of aanbiedingen liggen. Stel je voor dat een kandidaat twee sollicitaties heeft lopen. Alle twee even leuk. De ene organisatie reageert binnen een aantal dagen en op de andere organisatie moet de kandidaat 2 weken wachten…

  1. En is de kandidaat vandaag niet de beste match? Dan misschien morgen wel, of volgende maand, of volgend jaar….

Je wilt het liefste zo veel mogelijk aandacht besteden aan kandidaten die echt geschikt zijn voor de functie. Dat snappen wij. Maar het is net zo belangrijk om aandacht te besteden aan kandidaten die op dit moment minder geschikt lijken. Misschien zijn zij op een later moment precies wat jij nodig hebt. Dan wil je natuurlijk niet dat zij een slechte ervaring met jouw organisatie hebben omdat jij niet adequaat hebt gereageerd op hun sollicitatie.

  1. Je maakt van een kandidaat een ambassadeur.

En weet je zeker dat de kandidaat nooit een goede fit wordt? Bedenk dan dat een gemiddelde sollicitant een netwerk heeft van zo’n 600 mensen…. En een slechte ervaring wordt gemiddeld 9x vaker doorverteld dan een goede. Dus een goede ervaring, alhoewel minder vaak, vertellen ze ook door 😉.

  1. Het is niet alleen goed voor je werkgeversmerk…

Een klein verhaaltje van een kennis die ik laatst sprak. Hij heeft een hele slechte ervaring meegemaakt in een sollicitatieproces waarbij de organisatie laat reageerde, niet terugbelde na het achterlaten van een belverzoek, na een eerste gesprek twee weken moest wachten op terugkoppeling, om vervolgens via de mail afgewezen te worden. Dit is wel heel extreem natuurlijk, maar toen ik hem erover sprak gaf hij aan een slechte associatie te hebben met de betreffende organisatie en eerst wel eens drie keer na te denken voor hij nog een product afneemt. Een slechte ervaring van een kandidaat is dus niet alleen slecht voor het werkgeversmerk maar kan ook zeker gevolgen hebben voor het product of de dienstverlening die je aanbiedt.

Wil je meer weten of eens sparren over de mogelijkheden voor ondersteuning in jouw candidate experience. Neem contact met ons op.

 

– Amy van der Hulst –

Lees voor meer: https://deeleenrecruiter.nl/nieuws/