Werken aan je Employer Branding. Oftewel bouwen aan een sterk werkgeversmerk voor jouw organisatie. In deze blog vertel ik je graag waarom dit zo belangrijk is en wat jij kunt doen om een sterk werkgeversmerk op te bouwen.
Allereerst is het goed om “Employer Branding” te definiëren.
Het wordt nog te vaak gezien als een goede recruitment strategie, iets wat je alleen extern moet communiceren. Je bouwt een goede campagne op, via deze weg komen potentiële kandidaten op jouw mooie, gelikte “werken bij” website en je trekt daarmee nieuwe medewerkers aan.
Echter gaat Employer Branding veel verder dan dat. Bij Employer Branding gaat het erom dat je niet alleen online laat zien dat je de leukste en aantrekkelijkste werkgever bent. Maar dat je dit ook daadwerkelijk bent. Bouwen aan een goed imago voor jouw organisatie, waarmee je je huidige medewerkers behoudt en nieuwe aantrekt.
Jouw Employer Branding begint al van binnen uit jouw organisatie en is een langere termijn strategie!
Wat moet je hiervoor doen?
- Zorg goed voor je huidige medewerkers.
- Bouw aan een sterke interne cultuur.
- Creëer een aantrekkelijke werkplek.
- Maak je huidige medewerkers ambassadeur van je organisatie.
- Wees transparant.
Nu denk je misschien, leuk Deel-een-recruiter. Maar ik heb nu iemand nodig! Dus hoe zet ik het nu in?
Tenzij je het intern echt verprutst hebt, waar wij maar even niet vanuit gaan, zijn er genoeg dingen die je kunt doen om jezelf als aantrekkelijke werkgever in de markt te positioneren.
Onze eerste tip: Schrijven, schrijven, schrijven. Als wij met nieuwe klanten, ofwel onze nieuwe collega’s aan de slag gaan, beginnen wij met een intake gesprek. Hierin bespreken wij verschillende zaken; hoe de organisatie zich nu positioneert in de markt, waarom het zo leuk is om bij de organisatie te werken, hoe de huidige werknemers tegen de organisatie aankijken, waar eventuele verbeteringen liggen etc. Dit verzamelen wij in een geschreven (getypt natuurlijk) document om vervolgens mee te nemen in de recruitment marketing strategie. Het opschrijven helpt jou, en ons, simpelweg om het helder beschreven op papier te hebben. Dit helpt om verbeterpunten te tackelen en vooral om de positieve punten intern en extern te communiceren.
Tip twee: We gaan er voor het gemak vanuit dat jij al medewerkers in dienst hebt. Mensen die het leuk vinden om bij jou te werken. Neem hen mee in jouw recruitment strategie, betrek hen door het hele proces. Geef ze gewoon het woord. Zij kunnen als geen ander vertellen waarom het zo leuk is om bij jou te werken.
Tip drie: Communiceren. Communiceer met de buitenwereld. Niet alleen met het plaatsen van een vacature op jobboards en een leuk plaatje met een tekst op de socials.
Geef potentiële kandidaten met verschillende soorten content een inkijkje in jouw organisatie, foto’s filmpjes, blogs etc. Laat zien waarom het zo leuk is om bij jou te werken, de verjaardagen die altijd zo gezellig gevierd worden, de bedrijfsuitjes, de kennis die jullie in huis hebben (blogs etc.).
Tip vier: Voer bovenstaande tips niet alleen uit zodra je een vacature hebt. Om te werken aan een goede positionering/een goed werkgeversmerk, moet je je doorlopend profileren. Verbeteren waar nodig en moet er continue gecommuniceerd wordt.
Ik hoop dat wij met bovenstaande tips wat handvatten hebben aangereikt. Wil je hierbij onze hulp of een keer vrijblijvend sparren? Dan horen wij dat graag. Neem contact op met Amy van der Hulst.
Lees voor meer: https://deeleenrecruiter.nl/nieuws/