Verborgen talenten

De verborgen talenten

Ik hoef jou natuurlijk niet meer te vertellen dat het percentage actief werkzoekenden alleen maar blijft dalen. Vorige week postte ik het ook al op LinkedIn. Iedereen die een beetje het nieuws volgt of zelf een vacature heeft open staan, weet dat er geen tientallen sollicitaties meer binnenkomen zodra je een vacature post op Indeed. Ter herinnering heb ik het toch nog even uitgezet in de mooie donut hier rechts.

Gelukkig is er nog een vrij stabiele doelgroep waar we ons in onze recruitment strategie op kunnen richten, namelijk de latent werkzoekende. Ofwel de verborgen talenten.

Latent werkzoekenden zijn de mensen die momenteel niet actief op zoek zijn naar werk, maar wel open staan voor nieuwe carrièremogelijkheden.

Waar het bereiken van actief werkzoekende relatief makkelijk is, is het bereiken van de latent werkzoekende soms toch een kleine uitdaging. Want, waar vind je hen? Hoe bereik je hen? Waar trek je ze mee over de streep?

Helemaal verborgen zijn ze gelukkig niet. Ze zijn zeker te vinden. Op Social Media bijvoorbeeld. Of jouw collega kent hem/ haar. Met een beetje geluk ben jij hem/ haar zelf al een keer tegen het lijf gelopen op een borrel, evenement, een beurs of een gezellig feestje.

En voor hen ben jij als organisatie al helemaal niet verborgen, al ontvang je waarschijnlijk niet snel een directe sollicitatie van 1 van hen. Graag geef ik je 3 van mijn meest waardevolle tips hoe jij (met eventueel onze hulp) deze doelgroep benaderd.

  1. Zoals ik al zei, jij bent als organisatie zeker niet verborgen voor hen. Dus wees actief op alle plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Op Social Media, vakwebsites, in een advertentie, in de krant, op evenementen etc. etc. Zorg dat je van waarde bent voor deze kandidaten. Laat zien wie je bent, wat je doet, welke bijdrage je levert, waarom het zo leuk is om bij jou te werken. En doe dit met regelmaat. Als je echt hard op zoek bent naar een nieuwe kandidaat dan adviseer ik om minimaal 1 keer per week zichtbaarheid te creëren naar potentiële kandidaten toe.
  2. Netwerken, netwerken, netwerken. Zoals ik ook al liet doorschemeren, is het niet gek dat je nieuwe collega zich al in jouw netwerk of in die van collega’s bevindt. De gemiddelde Nederlander kent namelijk 540 mensen. Tel maar eens op hoeveel mensen dat zijn als je 10 mensen in dienst hebt, plus jijzelf. Denk bijvoorbeeld eens aan een referral programma: Referral recruitment moedigt de werknemers van een bedrijf aan om uit hun sociale netwerken geschikte kandidaten te kiezen en te werven. Vaak staat hier dan een beloning tegenover. Misschien leuk om binnenkort eens samen naar een goede invulling te kijken?
  3. Actief benaderen. Die Inmails sturen op LinkedIn… wat een tijdrovende klus is dat hé? Je moet nog 100 dingen doen, waar haal je die tijd vandaan? Ik ken het probleem en toch blijf ik er bewust tijd voor maken. Want het is toch voor 40% van onze vacatures DE wervingsmethode geweest. Als je proces van actief benaderen echt goed inricht, leuke persoonlijke berichten stuurt en daar dan ook nog eens reactie op krijgt en leuke resultaten behaalt, is het ook nog best leuk om te doen. 😉

Er zijn tal van mogelijkheden en tools die jij in kunt zetten om de latent werkzoekende te bereiken. Om het overzichtelijk te houden heb ik het er voor nu even bij 3 gelaten. Wel de 3 strategieën die bij mij tot nu toe het meest succesvol zijn geweest.

 

Volg ook meer nieuws : https://deeleenrecruiter.nl/nieuws/