Generatie Z op zoek naar vacatures via TikTok

Hoe Generatie Z op de werkvloer transformeert en hun verwachtingen van werkgevers

Ontmoet de eerste digital natives: Generatie Z. Zij zijn geboren tussen 1997 en 2012 (al kom je op internet ook andere tijdsaanduidingen tegen) en opgegroeid in een hyperverbonden wereld waar technologie vanzelfsprekend is. Deze generatie kent geen wereld zonder mobiele telefoons, sociale media of on-demand entertainment. En dat heeft een grote invloed op hun wereldbeeld en de verwachtingen van het arbeidsleven. In dit artikel lees je hoe Generatie Z op de werkvloer transformeert en daarbij ook hun verwachtingen van werkgevers.

Doelen boven salaris

Deze generatie Z heeft net zoals de Millenials een sterke drive om het maatschappelijk belang voorop te zetten. Een functie die bijdraagt aan de samenleving, dat is wat ze belangrijk vinden. Zo blijkt uit een onderzoek van PwC uit 2023 dat 78% van Generatie Z betekenisvol werk belangrijker vindt dan een hoog salaris. En dat tegenover 45% van de Babyboomers met dezelfde mening.

Waardoor dit komt? Generatie Z is opgegroeid met grote maatschappelijke uitdagingen, waaronder klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Zij hebben een sterke drive om bij een bedrijf te werken dat dezelfde waarden uitdraagt en dit ook toont aan de buitenwereld. Een sterk werkgeversmerk uit stralen is dan ook belangrijk, zodat Generatie Z je snel vindt.

Flexibiliteit en ontwikkeling

Continue (zelf)ontwikkeling sluit ook aan bij de verwachtingen van Generatie Z op de werkvloer. Doorgroeimogelijkheden, mentorschap en interne opleidingen vindt Gen Z erg belangrijk. Ze vallen dan ook voor bedrijven die hen aan mooie projecten laten werken en aandacht hebben voor hun dromen. Een onderzoek van Deloitte (2024) toonde aan dat 92% van Gen Z continue leermogelijkheden verwacht in een baan. Het is dus zeker belangrijk om hier als werkgever op in te spelen en eens te kijken hoe dit intern geregeld is. Zorg voor ruimte en tijd om medewerkers op te leiden of verder te ontwikkelen in hun functie.

Generatie Z op de werkvloer

Waar het voor velen de norm is om fulltime te werken ziet Generatie Z dit heel anders. Het leven naast werken is net zo belangrijk. Als werkgever speel je hierop in met flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden.

Daarnaast wil Generatie Z op de werkvloer graag autonomie en verantwoordelijkheid. Ze willen zelf bepalen hoe het werk wordt uitgevoerd en hoe ze dat afstemmen op hun persoonlijke behoefte. Stimuleer dit door resultaatgericht te werken en geef ze vrijheid in hoe ze hun werk uitvoeren, zolang het gewenste resultaat wordt gehaald. Over de schouder meekijken en bij strakke richtlijnen is Generatie Z zo verdwenen.

Dit betekent niet dat Generatie Z minder hard werkt. Juist deze flexibiliteit en autonomie zorgt ervoor dat ze in hun eigen ruimte het werk goed kunnen uitvoeren.

Zo bereik je Generatie Z

Een vacature online knallen en hopen dat Generatie Z’ers hierop reageren is niet aan de orde. Het is belangrijk om digitaal te communiceren en sociale media te gebruiken – en dan wel mobile only. Deze generatie is namelijk vergroeid met zijn mobiel. Word dus actief op socials en verspreid ook daar je vacature – en dan niet op een traditionele manier. Gebruik je eigen creativiteit en spreek de taal van Gen Z. Zorg dat je online zichtbaar bent en zorg voor snelle communicatie.

Generatie Z voor de lens

Tips voor werkgevers

  1. Wees zichtbaar op social media: zeker op Instagram en TikTok
  2. Solliciteren in een notendop: bied de mogelijkheid om via WhatsApp contact op te nemen
  3. Communiceer jouw doel: laat duidelijk zien hoe jij bijdraagt aan een betere wereld
  4. Biedt flexibiliteit: zorg voor flexibele werktijden en locaties waar mogelijk
  5. Investeer in ontwikkeling: biedt genoeg ruimte voor persoonlijke groei en leermogelijkheden
  6. Focus op welzijn: investeer in programma’s die de mentale gezondheid van je werknemers ondersteunen
  7. Laat het cv eens achterwege: kijk naar de persoon voor je en wat zijn of haar ambities zijn
  8. Omarm technologie: zorg dat je werkprocessen up-to-date zijn met de laatste technologische ontwikkelingen

De kans is aanwezig dat jij na het lezen van deze blog vragen hebt over hoe jij Generatie Z het beste bereikt. Of wil je actief aan de slag met je Employer branding om ook op die manier Generatie Z en/ of andere generaties aan te spreken. Deel-een-recruiter helpt je daarbij! Neem nu contact op om aan een sterk werkgeversmerk te werken!