Mylene belt met latent werkzoekende

Zo bereik je latent werkzoekenden: 3 tips die écht werken

Wij hoeven jou als recruitment bureau natuurlijk niet meer te vertellen dat het percentage actief werkzoekenden op de arbeidsmarkt alleen maar blijft dalen. Iedereen die een beetje het nieuws volgt of zelf een vacature heeft open staan, weet dat er geen tientallen sollicitaties meer binnenkomen zodra je een vacature post op LinkedIn of Indeed. Gelukkig is er nog een vrij stabiele doelgroep waar we ons in onze recruitment strategie op kunnen richten, namelijk de latent werkzoekende. Ofwel de verborgen talenten.

Wat is een latent werkzoekende?

Latent werkzoekenden zijn de mensen die momenteel niet actief op zoek zijn naar werk, maar wel open staan voor nieuwe carrièremogelijkheden.

Waar het bereiken van actief werkzoekende relatief makkelijk is, is het bereiken van de latent werkzoekende soms toch een kleine uitdaging. Want, waar vind je ze? Hoe bereik je ze? Waar trek je ze mee over de streep?

Helemaal verborgen zijn de latent werkzoekenden gelukkig niet. Ze zijn zeker te vinden. Op Social Media bijvoorbeeld. Of jouw collega kent hem/ haar. Met een beetje geluk ben jij hem/ haar zelf al een keer tegen het lijf gelopen op een borrel, evenement, een beurs of een gezellig feestje.

Netwerkborrel

Zo bereik je latent werkzoekenden

En voor de latent werkzoekenden ben jij als organisatie al helemaal niet verborgen, al ontvang je waarschijnlijk niet snel een directe sollicitatie van één van hen. Graag geven wij als recruitment bureau drie van onze meest waardevolle tips hoe jij (met eventueel onze hulp) deze doelgroep benaderd.

  1. Zoals we al zeiden, jij bent als organisatie zeker niet verborgen voor de latent werkzoekenden. Dus wees actief op alle plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Op Social Media, vakwebsites, in een advertentie, in de krant, op evenementen etc.  Zorg dat je van waarde bent voor deze kandidaten. Laat zien wie je bent, wat je doet, welke bijdrage je levert, waarom het zo leuk is om bij jou te werken. En doe dit met regelmaat. Als je echt hard op zoek bent naar een nieuwe kandidaat dan adviseren wij om minimaal 1 keer per week zichtbaarheid te creëren naar potentiële kandidaten toe.
  2. Netwerken, netwerken, netwerken. Zoals we ook al lieten doorschemeren, is het niet gek dat je nieuwe collega zich al in jouw netwerk of in die van collega’s bevindt. De gemiddelde Nederlander kent namelijk 540 mensen. Tel maar eens op hoeveel mensen dat zijn als je 10 mensen in dienst hebt, plus jijzelf. Denk bijvoorbeeld eens aan een referral programma: Referral recruitment moedigt de werknemers van een bedrijf aan om uit hun sociale netwerken geschikte kandidaten te kiezen en te werven. Vaak staat hier dan een beloning tegenover. Misschien leuk om binnenkort eens samen naar een goede invulling te kijken?
  3. Actief benaderen. Die Inmails sturen op LinkedIn… wat een tijdrovende klus is dat hé? Je moet nog 100 dingen doen, waar haal je die tijd vandaan? wij kennen het probleem en toch blijven we er bewust tijd voor maken. Want het is toch voor 40% van onze vacatures DE wervingsmethode geweest. Als je proces van actief benaderen echt goed inricht, leuke persoonlijke berichten stuurt en daar dan ook nog eens reactie op krijgt en leuke resultaten behaalt, is het ook nog best leuk om te doen. 😉

Er zijn tal van mogelijkheden en tools die jij in kunt zetten om de latent werkzoekende te bereiken. Om het overzichtelijk te houden hebben wij het er voor nu even bij drie gelaten. Wel de drie strategieën die bij ons tot nu toe het meest succesvol zijn geweest.

Wij vullen jouw vacatures in

Heb jij hulp nodig bij het invullen van je vacatures of bij het searchen? Ons recruitment bureau staat voor je klaar. Plan geheel vrijblijvend (zonder verborgen kosten) een adviesgesprek in om te kijken waar wij jou bij kunnen helpen.