Het recruitment proces in 2025: de belangrijkste trends en strategieën

De arbeidsmarkt verandert snel. Hoe blijf jij als bedrijf aantrekkelijk voor talent in 2025? Door trends als digitalisering, remote recruitment, skill-based hiring en employer branding te omarmen, zorg je dat je bedrijf uitblinkt in een concurrerende markt. Lees verder en ontdek voor jouw recruitment proces de belangrijkste trends voor 2025.

Trend 1: Digitalisering en automatisering

Digitalisering en automatisering zijn belangrijk om het recruitment proces efficiënter te maken en tijd en kosten te besparen. Zo focussen wij als recruiter op wat echt telt: het gesprek met de kandidaat.

Het gebruik van Artificial Intelligence in het recruitment proces

De manier waarop je als bedrijf talent aantrekt en selecteert verandert met Artificial Intelligence (AI). Het helpt namelijk bij het matchen van cv’s met vacatures door het gebruik van geavanceerde algoritmen en dat zorgt ervoor dat recruiters snel een shortlist maken van de beste kandidaten. Dit bespaart tijd en de kans op een verkeerde match. Ondanks dat AI goed helpt bij het sorteren en analyseren van data, blijven menselijke recruiters essentieel om de juiste culturele fit en soft skills te beoordelen. Wij voeren nog steeds het gesprek met de mens en achterhalen zo of iemand past of niet.

Voordelen van Artificial Intelligence

  • Het wervingsproces wordt efficiënter, omdat herhalende taken zijn geautomatiseerd. Recruiters richten zich daardoor meer op het voeren van diepgaande interviews en het evalueren van de bedrijfscultuur.
  • Het leidt tot een betere kandidatenervaring. Zo krijgen ze sneller feedback en dat verbetert de ervaring met het bedrijf.

Denise en Mylene

 

Trend 2: de opkomst van remote recruitment en werken op afstand

Remote werken is niet meer weg te denken. Zeker sinds corona heeft het een enorme boost gekregen. Heb jij inmiddels ook de voordelen van hybride werken ontdekt? Denk aan lagere operationele kosten, toegang tot een grotere talentpool en verhoogde productiviteit. Daarnaast is het ook eenvoudiger om overdag eerder te stoppen met werken en om in de avond nog een paar uurtjes te searchen en om responseverwerking op te pakken.

Trend 3: Skill based hiring in het recruitment proces

In een krappe arbeidsmarkt blijft het onderzoeken hoe jij het beste kandidaten werft voor een vacature. Waar voorheen eerst de focus lag op hard skills en het afgeronde papiertje, is het inmiddels verschoven naar kijken naar de soft skills. De vaardigheden en competenties staan centraal. Deze aanpak zorgt voor een verbeterde candidate experience en helpt jou als bedrijf om nieuw personeel te werven dat beter aansluit bij de organisatie. Bij Deel-een-recruiter vinden we de persoon achter het cv dan ook erg belangrijk en wij kijken verder dan wat iemand heeft gedaan op papier.

Lees ook: Meer dan een cv: het verhaal van de kandidaat

Gaat het cv verdwijnen?

Eind 2023 sprak Arjan Elbers van Guruz (Frankwatching, 2024) dat het cv eraan gaat in 2024 en dit zegt hij ook over 2025. Hoewel we dezelfde mening delen dat het cv niet meer is dan een opsomming met dingen die je wellicht niet meer wil doen, zijn wij toch van mening dat het een handig papiertje is voor op de achtergrond. Wel kijken we bij Deel-een-recruiter altijd verder dan het cv en bellen we iemand standaard op. Zo weten we meteen wat hij of zij drijft en hebben we al een iets beter beeld van de persoon. Wij blijven altijd kijken naar manieren om het recruitment proces te verbeteren.

Trend 4: de kracht van employer branding

In 2024 is het begrip een sterk werkgeversmerk al regelmatig in het nieuws gekomen en in 2025 zet zich dit zeker door. Het is belangrijk om talent aan te trekken. Waarom? Werkgevers die investeren in employer branding vallen meer op omdat kandidaten waarde hechten aan de cultuur en waarden van een bedrijf. Daarom is het belangrijk om de identiteit van je bedrijf duidelijk naar voren te brengen.

Het verbeteren van de kandidaat ervaring hangt sterk samen met een sterk werkgeversmerk. Een werkgever die zich transparant en aantrekkelijk

communiceert zorgt ervoor dat kandidaten zich sneller aangetrokken en meer betrokken voelen tijdens het sollicitatieproces. Hoe je dit doet vertellen we graag in een persoonlijk gesprek.

 

Medewerkers Deel-een-recruiter over het recruitment proces

 

Deel-een-recruiter helpt bij een sterk werkgeversmerk in het recruitment proces

De kans is aanwezig dat jij een leuke werkgever bent. Hoe breng je dit over op de markt? Niemand kent je bedrijf zo goed als… jijzelf! Stap af van de informele werkcultuur en dynamische omgeving. Waarom werken jouw medewerkers echt bij jou en wat maakt jouw bedrijf uniek.

Ontdek hier wat wij concreet voor jou doen

Trend 5: personalisatie en een verbeterde candidate experience

Een andere trend die in lijn staat met de employer branding is de candidate experience. Kandidaten hebben de verwachting dat werkgevers een sollicitatie persoonlijk benaderen. Hierbij is gerichte communicatie en een snelle opvolging belangrijk. Immers: kandidaten zijn schaars en je wilt snel schakelen voor een functie. Op maat gemaakte berichten zijn hierbij belangrijk. Bij Deel-een-recruiter versturen we geen standaard berichten. We kijken goed naar iemands profiel en vinden altijd wel een haakje waar we mee openen om de kandidaat te triggeren.

Wanneer de candidate experience is verbeterd, zorgt dit voor een hogere conversie van sollicitanten naar nieuwe medewerkers. Als een kandidaat zich gehoord en gewaardeerd voelt tijdens het sollicitatieproces, vergroot het de kans dat de baan geaccepteerd wordt.

Zo helpt Deel-een-recruiter bij jouw recruitment proces

De reis van de kandidaat over het gehele recruitment proces wil je positief benaderen. Al vanaf het eerste moment met de kandidaat is duidelijke communicatie belangrijk. Wij helpen je in alle stappen en interacties die een kandidaat doorloopt. Vanaf het eerste moment tot aan de onboarding bij de organisatie. Wij richten het proces zo in dat de kandidaat altijd een goed gevoel overhoudt aan de candidate experience. Ook als de kandidaat wordt afgewezen.

Interesse? Meer weten?
Plan een (digitale) kennismaking met Deel-een-recruiter!

Bij Deel-een-recruiter begrijpen we dat het een uitdaging is om goede kandidaten te vinden. Onze aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring in het recruitmentvak. Wij adviseren, begeleiden en ondersteunen klanten binnen het mkb in het gehele recruitment proces. Dit doen wij als verlengstuk van jullie eigen organisatie en uit naam van de organisatie. Van vacature intake tot aan het selecteren van geschikte medewerkers en met uiteraard alle tussenliggende activiteiten op het gebied van recruitment marketing, employer branding en de candidate experience.