Employer branding

Storytelling in recruitment: zo pas je het toe

‘’We hebben een nieuwe klant binnengehaald!’’ riep Marco enthousiast uit. ‘’Mijn volhardendheid en duidelijke communicatie naar deze klant heeft er voor gezorgd dat ze een lange termijn samenwerking aan willen gaan’’, vertelde Marco blij aan zijn collega Mylene. Wat fijn, Marco! riep Mylene uit. ‘’Ik ben nu ook bezig met koude acquisitie plegen en ik ben hoopvol dat daar ook wat uitkomt’’, zei Mylene trots tegen Marco.

Een goed verhaal kan inspireren, overtuigen en verbinden. Dit geldt niet alleen in persoonlijke communicatie, zoals Marco’s succesverhaal laat zien, ook in recruitment. Storytelling maakt vacatureteksten en employer branding krachtiger en helpt om de juiste kandidaten aan te trekken. Het biedt een unieke kans om je recruitmentstrategie naar een hoger niveau te tillen.  Wil jij weten hoe je storytelling toepast in recruitment? Lees snel verder!

Voordelen van storytelling in recruitment

Storytelling heeft daadwerkelijk effect, volgens effectus. Zij kregen 173% meer sollicitatie-clicks dan het gemiddelde aantal clicks van 7 concurrenten over 5 sectoren op Nationale Vacaturebank (november 2022). Niet voor niets zijn onderstaande voordelen dan ook belangrijk om te benoemen:

  1. Inspelen op emotie. Kandidaten zijn eenvoudig te stimuleren middels emoties. Beschrijf bijvoorbeeld hoe een medewerker met passie aan een duurzaam project werkt, waardoor kandidaten met dezelfde waarden zich aangesproken voelen.
  2. Het vergroot de betrokkenheid. Bij het lezen van een vacaturetekst is het lastig om de aandacht bij de hele tekst te houden. Wanneer iets (deels) verteld wordt via een verhaal zijn wij als mensen geneigd een grotere attention span te hebben.
  3. Verhalen zijn universeel. Bijna iedereen krijgt bij het lezen van een verhaal een gevoel van vertrouwen en inleven. Ook wanneer je denkt in beelden zie je al snel de setting voor je.

Kenmerken van een goed verhaal

Er is geen vaste succesformule bij storytelling in recruitment, ook niet voor een vacaturetekst of employer story. In de meeste klassieke verhalen overwint het goede het kwade en personages ontwikkelen zich doorgaans, net als in organisaties en hun medewerkers. Uitdagingen worden aangegaan en obstakels overwonnen.

In een verhaal gaat het om meer dan één personage, net als binnen jouw organisatie. Het verhaal dat je schrijft hoort dus goed over te brengen waar jouw organisatie staat als werkgever. En vooral: spreekt het verhaal jouw collega’s aan en herkennen ze zich erin?

 

Denise en Mylene in gesprek over storytelling in recruitment

 

Hoe pas je storytelling in recruitment toe in je strategie?

Storytelling in recruitment pas je op verschillende manieren toe. Het betreft namelijk niet alleen vacatures. Ook bij sollicitatiegesprekken helpt storytelling. Maak vooraf een persona waarbij je de ideale kandidaat omschrijft en breng zo je vacature tot leven. Gebruik deze hoofdpersoon in je vacaturetekst. Storytelling helpt ook om je candidate experience op te bouwen en zo je employer brand te versterken. Ontdek vier handige tips hoe je storytelling in recruitment toepast in je strategie.

#Tip 1 Maak je boodschap concreet

Welke boodschap breng je over? Ook jouw bedrijf heeft een doel en zorg ervoor dat je deze naar voren brengt. Wil je nadruk leggen op de functieomschrijving, zoals in onze inleiding? Of wil je juist de bedrijfscultuur naar voren brengen? Het is allemaal mogelijk, zolang je jouw boodschap concreet maakt.

#tip 2 Zet je eigen medewerkers in

Als voorbeeld: neem bijvoorbeeld Denise, onze recruitment marketeer. In een video vertelt ze hoe ze ooit als recruiter begon en nu gegroeid is naar een senior positie. Denise deelt anekdotes over haar meest uitdagende projecten en waarom ze zich hier elke dag thuis voelt. Door een verhaal te vertellen over Denise maken we de bedrijfscultuur tastbaar en krijgen kandidaten een beter beeld.

#tip 3 Visuals brengen je verhaal tot leven

Breng je boodschap tot leven met beelden. Stel je voor: een korte video waarin je team een brainstormsessie heeft, vol enthousiasme en samenwerking. Dit laat de cultuur zien zoals woorden dat niet kunnen.

#tip 4 Verspreid je verhaal voor storytelling in recruitment

Social media biedt een enorme kans om storytelling te verspreiden. Platforms zoals Instagram en TikTok zijn perfect voor visuele content. LinkedIn ondersteunt meer zakelijke verhalen. Bekijk voor jouw organisatie welk platform het beste werkt.

 

Storytelling in recruitment; denise wijst vacature aan

 

Voorbeeld van een vacaturetekst met storytelling

Het is maandagochtend. Je begint met een heerlijke kop koffie en duikt achter je laptop om alvast de eerste e-mails te lezen. Je merkt op dat er een nieuw project is binnengekomen en schakelt meteen met jouw collega. Samen plannen jullie voor de middag een brainstorm sessie in hoe jullie het project gaan inrichten. Je schakelt met de klant en houdt hem op de hoogte van de voortgang.

Je ziet dat dit heel beschrijvend is geschreven en niet de standaard opsomming geeft van de feitelijke werkzaamheden. Het is ook vooral een kwestie van uitproberen en kijken wat werkt. Daarnaast is het belangrijk om de alinea’s kort en bondig te houden. Wij adviseren je hier graag uitgebreid over.

Wij helpen jou met storytelling in recruitment

Wil jij jouw recruitment naar een hoger niveau tillen met storytelling? Ontdek hoe onze expertise je kan helpen om het juiste talent aan te trekken én vast te houden. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek!

Wil je meer lezen over het gebruik van storytelling in recruitment? Werf-en heeft er een uitgebreid en handig artikel over geschreven.