Recruitment IS marketing

If you’re a recruiter nowadays and you don’t see yourself as a Marketer, you’re in the wrong position” – Matthew Jeffrey, Global head of sourcing and employment brand at SAP

In deze blog geef ik antwoord op twee vragen.

  1. Wat is recruitment marketing?
  2. Waarom is recruitment marketing belangrijk?

Wat is recruitment marketing

Recruitment marketing wordt ingezet als strategie om kandidaten te vinden, te boeien en te binden. Het inzetten van onlinekanalen (denk aan LinkedIn, Facebook en Instagram) is eerder norm geworden dan uitzondering. Advertenties, emailmarketing, job sites, SEO/ SEA, social media, alles wordt in de strijd gegooid op zoek naar de pareltjes van de arbeidsmarkt. Steeds meer termen worden geboren. Employer Branding, arbeidsmarkcommunicatie, candidate experience, heb jij er al van gehoord. Weet je precies wat het inhoudt, en hoe je dit effectief inzet?

Waarom is recruitment marketing belangrijk?

Dat alleen richten op de traditionele manier van werven niet meer voldoet, daar zijn we het waarschijnlijk wel over eens. Maar waarom is specifiek recruitment marketing zo belangrijk?

| Voorbeeld: Vroeger wilde ik altijd heel graag bij Coca-Cola werken. Ik had geen idee in wat voor functie, of de functies wel zo leuk waren en of het eigenlijk wel echt een leuke organisatie was om voor te werken.

Coca-Cola is natuurlijk een organisatie met een Imago, een imago die jarenlang is opgebouwd. Grotendeels te danken aan veel en goede marketing en natuurlijk een mooi marketingbudget. Ik kende als kind alleen dit soort grote bedrijven. Dat er ook hele leuke MKB-bedrijven bestaan…. Tja, die zag ik natuurlijk niet in elk reclameblok voorbijkomen.

Door de opkomst van online marketing en gratis online platforms is marketing toegankelijker geworden voor alle organisaties. Je kunt haast niet meer zonder. De kandidaat gedraagt zich namelijk steeds meer als consument. Jij koopt toch ook geen stofzuiger bij een onbekende leverancier zonder eerst gedegen onderzoek te doen? Zo werkt dat ook voor de kandidaat, bij Coca-Cola hoeft iemand er waarschijnlijk niet eens over na te denken voor hij/zij solliciteert. Solliciteert de kandidaat bij een (relatief onbekende) Mkb’er, reken maar dat de website en de onlinekanalen eerst even worden gecheckt.

Enerzijds zet je recruitment marketing in om als werkgever naamsbekendheid te creëren, anderzijds is het op het moment van werven ook heel handig. Door de populariteit van social media is dit het perfecte kanaal om je vacatures te delen. En wat dacht je van advertenties waar je heel gericht jouw doelgroep kunt informeren over jou als werkgever en de vacature die je open hebt staan.

Wil je meer weten over recruitment marketing? Houdt onze website in de gaten of neem contact met ons via 070-3875000.

Ik wens je een fijna dag vandaag!

– Amy van der Hulst –