Interview met Amy van der Hulst

Maak kennis met Amy van der Hulst, Recruitment Marketeer bij Deel-een-recruiter. Amy is nu ongeveer 6 jaar actief in het recruitment vak en samen met haar collega’s ontzorgd zij MKB-bedrijven in het hele recruitment proces. Ik (@Raymon Geldof) mocht haar interviewen. In dit interview vertelt Amy over wat zij zoal doet op een gemiddelde werkdag, wat haar werk zo leuk maakt, wat haar uitdagingen zijn en over de trends en ontwikkelingen binnen het recruitment vak.

Veel leesplezier

Wat doe je precies voor werk?

Mijn werk is op het moment heel veelzijdig, dat is het leuke van werken voor zoveel verschillende organisaties. Kort gezegd houdt mijn werk in dat ik MKB-organisaties, die geen recruiter in huis hebben ontzorg in het gehele recruitment proces. Mijn focus ligt daarbij op Recruitmentmarketing, employer branding, een goed ingericht recruitment proces, een positieve candidate journey creëren, en het vinden van de juiste kandidaat natuurlijk.

Waarom ben je recruiter geworden?

Eigenlijk wist ik al vrij vroeg (15 jaar was ik) dat ik binnen HR wilde gaan werken. Dit leek mij de perfecte combinatie van werken met mensen en kantoorwerk. Recruitment is een heel dynamisch vakgebied, dat maakt het heel interessant. We hebben allemaal gezien hoe belangrijk het is om mee te bewegen met de arbeidsmarkt.Daarnaast geeft het ook veel voldoening om mensen en organisaties te helpen bij het maken van een goede match. Je bent echt bezig met een heel belangrijk onderdeel voor zowel mens als organisatie. Voor mensen is een baan een belangrijke factor in hun leven en voor organisaties zijn goede mensen de drijvende veer van een goedlopende onderneming.Recruiter worden was een hele goede zet voor mijn persoonlijke ontwikkeling, je ontwikkelt toch vrij snel je vaardigheden op het gebied van communicatie, mensenkennis en netwerken.

Wat maakt jouw werk zo leuk?

De veelzijdigheid vind ik heel leuk. Toen ik hier net kwam werken kwam ik erachter dat ik online marketing heel leuk vind. Ik heb hier de kans gekregen om deze werelden met elkaar te combineren.De klanten maken het werk heel leuk, ik mag wel van geluk spreken met de organisaties waarmee ik samenwerk, ze staan open voor ideeën en het is fijn dat het vaak ook snel in de praktijk gebracht kan worden.

Wat kan het werk van een recruiter minder leuk maken?Je hoort net als in sales heel vaak; nee. In deze arbeidsmarkt ben ik veel bezig met het actief searchen van kandidaten. Je komt er niet onderuit dat je een hoop nee’s terugkrijgt. Daarentegen is het wel weer een uitdaging om aansprekende berichten te maken en de kandidaten die wel heel leuk reageren, maken het wel de moeite waard.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?

Oei, die ziet er bij mij echt elke dag anders uit. Maar als ik een gemiddelde maandag moet omschrijven dan open ik ’s ochtends rond 08.30 mijn mailbox en beantwoord ik alle mails. Dan ga ik kijken of er nog sollicitaties binnen zijn gekomen, deze beantwoord ik dan ook gelijk. Op maandag maak ik ook vaak een planning op voor de rest van de week. Wanneer spreek ik met kandidaten, wanneer heb ik tijd om kandidaten te zoeken etc. Op maandag heb ik vaak overleg met één van mijn klanten (ik noem ze eigenlijk liever collega’s). Hierin bespreken we bijvoorbeeld de huidige kandidaten, of recruitmentcampagnes. Op maandag zet ik vaak content klaar voor de volgende dag en doe ik een search voor één van de vacatures.

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?

Drie dingen die ik heel belangrijk vind zijn: communicatie, netwerken en mensenkennis.

Wat is de grootste uitdaging in je werk?

Ik heb twee grote uitdagingen in mijn werk:

  1. De arbeidsmarkt… daar hoef ik denk niet heel veel over uit te leggen.
  2. Organisaties volledig meekrijgen in de ideeën achter recruitment marketing en employer branding. Ik merk dat veel organisaties dat toch of nog best spannend vinden of nog niet helemaal het nut ervan inzien. Wat ik ook snap, want we willen graag op korte termijn resultaten zien. De vacature staat nu open en die willen we nu vervuld zien. Het blijft toch belangrijk om ook op de lange termijn te kijken, vooral in deze arbeidsmarkt.

Waar kijk jij precies naar als je een cv of LinkedIn profiel bekijkt van een kandidaat?

Ik kijk eerst even of er voldoende raakvlakken zijn in het cv. Maar liever bel ik een kandidaat om te kijken of iemand bij de organisatie en de functie past. Dus als ik raakvlakken zie dan bel ik iemand liever op dan dat ik grondig een cv inspecteer.

Welke trends en ontwikkelingen zie jij in het recruitment vak?

Ik zie dat organisaties zich steeds meer realiseren hoe belangrijk het is om te werken aan een sterke employer branding om talent aan te trekken. Daarnaast zie ik ook dat we het steeds belangrijker vinden dat kandidaten een positief gevoel overhouden aan het sollicitatieproces. Verder hebben we natuurlijk nog de krapte op de arbeidsmarkt, diversiteit en inclusie, meer data gedreven recruitment etc. Wat ik nog wel als extra belangrijke trend zie, is de verschuiving in wat we belangrijk vinden qua arbeidsvoorwaarden. Ik kom veel kandidaten tegen die meer op zoek zijn naar de juiste werk/ privé balans en flexibel willen werken qua tijd en plaats. Dit zag ik voor corona een stuk minder.

Heb jij een favoriete recruitment quote? Zo ja, welke?

Your employer brand is never what you say it is. It’s what your employees and candidates say it is.”

 

Elke week zal ik één van mijn collega’s interviewen. Houd onze pagina dus goed in de gaten. Hele fijne werkdag toegewenst vandaag!

lees nog meer nieuws:https://deeleenrecruiter.nl/nieuws/