Duimpje omhoog voor jouw online recruitment strategie

LinkedIn, Facebook, Instagram en zelfs Tiktok en Snapchat zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, en zo ook in onze recruitment strategie. Alleen een vacature plaatsen op één van de welbekende job boards is allang niet meer voldoende. In deze blog deel ik twee belangrijke voorbeelden om jouw onlinekanalen in te zetten bij de werving van nieuwe medewerkers.

Zorg voor een goede online branding

Laat van je horen via social media. Alleen zo nu en dan een vacature plaatsen is lang niet genoeg. Niet alle kandidaten, vooral de latent zoekende reageren op de eerste de beste vacature. Zien ze een organisatie vaker voorbijkomen met leuke vacatures en interessante content, dan zie je dat de herkenbaarheid en engagement ontstaat. Belangrijk is om te zorgen voor een herkenbare branding, het terug laten komen van de kleuren van de organisatie en het logo zijn hierin een vereiste.

Een aantal tips voor content om jouw engagement te vergroten:

  • Interviews met medewerkers
  • Nieuwswaardige berichten
  • Informatieve blogs
  • Aanhaakdagen die belangrijk zijn voor de organisatie

Tip: Zorg voor een online betrokkenheid bij jouw medewerkers. Persoonlijke berichten scoren over het algemeen beter dan de bedrijfspagina. Als jouw medewerkers bereid zijn om berichten te delen of zelf een bericht/ vacature te plaatsen op hun tijdlijn, is de zichtbaarheid vaak 2 tot 3 keer groter.

Zet gerichte onlinecampagnes in

Het is allereerst belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit kun je uitzoeken door een doelgroep analyse te doen of door een kandidaat persona op te stellen. Hoe je dit aanpakt vertel ik graag in mijn volgende blog. Nu eerst de onlinecampagnes. Alle sociale media platforms geven de mogelijkheid om gebruik te maken van gesponsorde content. Laten we LinkedIn als voorbeeld nemen. LinkedIncampagnes zetten wij namelijk veelvuldig in om gericht onze doelgroep te bereiken. Via Linkedin ads kan je de doelgroep zo groot maken als je zelf wilt. Wij zijn zelf persoonlijk fan van micro marketing, heel gericht targeten op onze doelgroep. Dit verkleint de kwantiteit maar vergoot zeker de kwaliteit. Je kunt targeten op verschillende categorieën; functienamen, bedrijfsnamen, interesses, vaardigheden etc. Je kunt dit inzetten voor het gericht onder de aandacht brengen van jouw vacature bij jouw doelgroep, of om je naamsbekendheid te vergroten onder jouw doelgroep door interessante content te sponsoren.

Wil je meer weten over het inzetten van online marketing als recruitment strategie? Geef ons een belletje en wij helpen je graag verder.

Ik wens je een fijne dag vandaag!

– Amy van der Hulst-