Deel-een-recruiter viert haar 4-jarig bestaan! Wat begon als een online dienst in coronatijd, groeide uit tot een bedrijf waar het volledige recruitment proces uit handen voor mkb’ers wordt genomen. We blikken met Marco Nicolai, eigenaar, terug op de hoogtepunten, uitdagingen én toekomstplannen van Deel-een-recruiter.
Vertel eens aan de lezers, wie ben jij?
‘’Mijn naam is Marco Nicolai, 54 jaar en ik woon samen met Mandy, mijn vrouw en onze zoon Thijs in Voorburg. Onze oudste dochter Lisanne is na haar studie het huis uit gegaan en is nu werkzaam bij de VNG op de Afdeling HR. Thijs blijft voorlopig nog wel even thuiswonen, denk ik. Ook hebben we een lieve hond, Flynth, een labradoodle, die af en toe meekomt naar kantoor.’’
Wat doe jij in je vrije tijd?
‘’Ik hou van lezen en lees graag een goed boek. De boeken van David Baldacci lees ik graag of een ander boek wat ik in één ruk uitgelezen heb is De Camino van Anya Niewierra. Ook wandelen met de hond en een terrasje pakken vind ik leuk. Ik heb twee aquaria met tropische vissen en zoetwatergarnalen waar ik graag mee bezig ben. En aan het eind van het jaar bouw ik ieder jaar een (nog iets groter) kerstdorp bij Mandy (Marco’s vrouw) in haar kapperswinkel. En koken vind ik ook leuk, als ik daar tijd voor heb.’’
En wat is dan je favoriete gerecht?
‘’Ik kook graag Indisch, dat is een beetje vanuit mijn roots natuurlijk. Ik heb heel veel geleerd van mijn tantes en mijn oma over de Indische keuken. Italiaans vind ik ook erg lekker en maak ik ook graag.”
Laten we eens inzoomen op Inkoop ID en specifiek: Deel-een-Recruiter (DER). Jij hebt Inkoop ID opgericht in 2007 en in 2020 kwam daar DER bij.
‘’Klopt inderdaad. Met de start van InkoopID is collega Raymon ook begonnen en hij was de eerste medewerker. Sindsdien is hij er altijd bijgebleven en weet alle ins and outs vanaf het begin.’’
Wat heeft jou doen besluiten om DER op te richten?
‘’We hebben Deel-een-recruiter.nl in coronatijd opgericht omdat bij Inkoop ID de opdrachten wat terugliepen. Toen dacht ik: wat kunnen we nog meer of waar zijn we goed in?
In die tijd werkte Amy hier nog en hebben we samen gebrainstormd. Recruiten waren we goed in en we deden al veel aan employer branding en recruitment marketing. Het hele stuk arbeidsmarkcommunicatie. Dit werd steeds belangrijker en er kwam meer belangstelling voor.
We zagen bij veel mkb’ers dat zij zelf geen recruiters in huis hadden en wij dachten: daar kunnen wij iets mee. Zo zijn we begonnen in december 2020 met Deel-een-recruiter.nl. In eerste instantie online, omdat het in coronatijd was. In januari 2021 hadden we onze eerste klanten die met dit concept aan de slag wilden.
Zij zeiden echter: we willen geen online recruiter, we willen de volledige dienstverlening van een recruiter. Zo ging de .nl al snel eraf en gingen we verder als Deel-een-recruiter, waarbij we recruitment diensten van A tot Z voor het mkb gingen aanbieden.’’
Vond je dat dan niet spannend, juist omdat het in coronatijd was, om iets nieuws te starten?
‘’Nee, we hadden toch wat tijd over. De mensen zaten er al en de systemen hadden we al staan. Dus ja, dan ga je ook andere dingen doen. Je kan naar buiten zitten kijken en wachten totdat het weer beter gaat, maar dat werkt niet.’’
En zijn er obstakels geweest die jij in de eerste vier jaar hebt gezien? Of waar je tegenaan liep?
‘’Het is een concept dat nog niet zo bekend is. In eerste instantie richtten we ons op het ontzorgen van het recruitmentproces voor mkb’ers. Zij vinden het vooral belangrijk dat hun vacatures worden ingevuld. Dus dat moet je dan net even anders communiceren.
Of ons verdienmodel. Wij facturen op basis van een urenmodel en dat vonden sommige opdrachtgevers ingewikkeld. ‘Wat krijg ik daar dan voor en wat doen jullie dan?’ kregen we dan te horen. Bij Deel-een-recruiter worden alle uren betaald en bij een traditioneel werving- en selectiebureau is het anders. De ene vacature vullen ze in en dan krijgen ze betaalt. De andere vacature krijgen ze niet ingevuld, maar daar betalen ze wel voor.’’
Hoe zorg jij er dan voor dat de opdrachtgever er toch in mee gaat?
‘’Wij leggen ons concept uit en dat we daarmee alsnog een stuk goedkoper zijn dan bij een traditioneel werving- en selectiebureau. En je krijgt ook nog eens veel meer waar voor je geld. Bij de opdrachtgevers waar we het nu voor doen is dat heel succesvol.
Wat is het verschil als je kijkt naar concurrenten van Deel-een-recruiter, wat maakt jullie onderscheidend?
‘’Onze concurrenten focussen zich meer op het onderdeel employer branding en recruitment marketing, een onderdeel van het recruitment proces. Er zijn weinig partijen die zich richten op het hele proces van A tot Z. Het gebeurt wel, maar dat zijn de Recruitment Process Outsoursing bureau’s (RPO). En die werken vaak weer voor grote partijen. Ga jij maar eens uitleggen aan een mkb’er wat RPO is.
Wij zijn als Deel-een-recruiter een partner gericht op samenwerking. Hebben we een kandidaat waar we over twijfelen? Dan geven wij dat aan. In onze diensten leveren we ook advies. Zijn we wel overtuigd van een kandidaat, maar lijkt hij op papier minder geschikt, dan geven we dat ook aan.
Is dat anders dan met waar je begon en nu vier jaar later?
‘’Zeker, we zien ons veel meer als fullservicebureau dan alleen het online recruitment proces waar we mee begonnen in 2020. Wij leveren een totaaloplossing aan de klant door ook meerdere diensten aan te bieden. Bijvoorbeeld een Werkenbij-site, gerichte campagnes via social media, wervende vacatureteksten schrijven en de gesprekken voeren. Deze zaken zijn wij verder aan het ontwikkelen en kijken we welke externe partijen ons werk daarbij makkelijker maken.’’
En wat voor veranderingen spelen daarbij? Wat is belangrijk om daarin up-to-date te blijven?
‘’Het is belangrijk om op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. We kijken natuurlijk naar de technologische ontwikkelingen. Wat gaat AI doen? Of hoe zetten we verschillende media in?
Of wat gaat een werken bij pagina voor jouw bedrijf doen? Met dit concept hoef je niet veel te investeren én onderscheid je je in de markt. Een dergelijke pagina is namelijk gericht op je medewerkers en dat is belangrijk voor het aantrekken van potentiële kandidaten. Wat heb je te bieden als bedrijf? Een Werkenbij-site heeft een heel andere focus dan de algemene bedrijfswebsite.’’
Nu je het hebt over technologische ontwikkelingen, hoe pas jij dat zelf toe in je werkzaamheden?
‘’Op dit moment is het natuurlijk nog volop in ontwikkeling. We zijn aan het onderzoeken hoe we dit zelf gaan toepassen en waarvoor we het willen inzetten. Bijvoorbeeld ChatGPT, dat is nu nog voornamelijk een ondersteunend hulpmiddel voor ideeën, content en vacatureteksten. Daarnaast zijn we aan het kijken hoe we het werk met behulp van AI makkelijker kunnen maken.
Wel vind ik dat je nog steeds de menselijke touch nodig hebt, omdat er nog regelmatig foutjes in zitten. Als je het dan controleert en leest, dan klopt het niet altijd.’’
Nieuwe ontwikkelingen nemen veel tijd in beslag, hoe zorg jij ervoor dat je gefocust blijft op je doelen?
‘’Nou, dat is af en toe wel een uitdaging. Ik heb altijd een heleboel ballen in de lucht die ik interessant en leuk vind. Wat mij helpt is dat ik een ondernemerscoach heb die mij helpt om toekomstgericht te denken en te werken.’’
Zijn er ook momenten van twijfel geweest?
Marco, lachend: ‘’continu, al 17 jaar lang. Nee, zonder gekkigheid. Je hebt natuurlijk soms twijfels omdat je te maken hebt met dingen waar je geen invloed op hebt. Zoals nieuwe wetgeving of oude met nieuwe voorgenomen handhaving. Een economische crisis of corona. Dan moet je wendbaar zijn.’’
En andersom, zijn er bijzondere momenten geweest die je bijgebleven zijn?
‘’Poeh. Is er een moment dat mij het meest is bijgebleven? Nou ja, dat zijn denk ik wel meerdere momenten. Een daarvan is dat één van onze klanten na een tijdje samenwerken heeft gezegd: vanaf nu gaan we alles met jullie samendoen. Dat geeft het gevoel dat ze vertrouwen in ons hebben. Dat is mij bijgebleven.
Een ander moment dat jij (Melissa) en Denise zijn gestart. Een moment dat je denkt: nu gaan we verder bouwen. En aan de andere kant komt dat stukje erkenning er weer dat jullie het leuk en interessant vinden wat we doen.
En we hebben bijzondere klanten. Van een ecologisch adviesbureau tot aan in de offshore bijvoorbeeld. Dat maakt het werk leuk en afwisselend.’’
En als je kijkt naar de toekomst, waar zie je Deel-een-recruiter over nog eens vier jaar?
‘’Ik hoop dat we in de toekomst nog meer klanten erbij hebben en met meer collega’s de diensten van Deel-een-recruiter aanbieden. Dat we een team bouwen met ieder zijn of haar eigen specialisme, om zo ook weer elkaars krachten te bundelen en de klant te ontzorgen. Je huurt niet één interim recruiter, nee, je krijgt bij ons een team van recruitment specialisten. En dat we dan, wat ik in het begin zei, een totaaloplossing leveren op het gebied van recruitment.’’
Wil je snel en effectief je vacatures invullen in 2025? Neem direct contact met ons op en laat ons je helpen!